Zdravé a udržateľné potraviny

Dobre vyvážená, zdravá a udržateľná strava je jedným z najlepších spôsobov, ako sa môžeme starať o svoje zdravie a zdravie planéty.

Zdravá hmotnosť ľudského tela znižuje riziko vysokého krvného tlaku, chorôb srdca a krvného obehu, cukrovky druhého typu a niektorých druhov rakoviny. Podľa štúdie Svetovej zdravotníckej organizácie sa celosvetová obezita od roku 1975 takmer strojnásobila. Pomôcť našim zákazníkom jesť zdravšie je kľúčovým pilierom nášho podnikania a veríme, že cenovo dostupné, zdravé a trvalo udržateľné potraviny by mali byť dostupné pre každého – bez ohľadu na to, kým sú, kde žijú a aký majú rozpočet.  

Pri vytváraní našej stratégie berieme do úvahy a zameriavame sa aj  na ciele trvalo udržateľného rozvoja OSN.

Cieľom našej stratégie poskytovať zdravé, udržateľné a chutné potraviny. K jeho dosiahnutiu podnikáme viaceré kroky vrátane reformulácie receptúr produktov vlastnej značky, čím zlepšujeme ich výživovú hodnotu; robíme akcie a meníme ceny produktov, aby sme odstránili doterajšie najčastejšie prekážky pri nákupe zdravých potravín;  rozširujeme náš sortiment potravín na rastlinnej báze a zdravých produktov, v čom sme lídrom na trhu. 

Sme hrdí na to, že sme sa stali Rastlinným reťazcom roka 2022

53%

zvýšiť podiel predaja zdravých produktov na základe odmerania ich nutričnej hodnoty do roku 2027

300 %

zvýšiť predaj rastlinných alternatív mäsa o 300 % do roku 2025

Plán

vypracovať plán, aby boli produkty našej vlastnej značky zdravšie prostredníctvom zmeny receptúry na Slovensku, v Česku aj Maďarsku

V máji 2022 sme dokončili metodológiu ameranie pre Systém ukazovateľov zdravia produktov, ktorý ukazuje, aké percento zdravých potravín vTescu predávame.  Tak sme stanovili východiskový rok 2021/22 pre meranie nášho pokroku vzvyšovaní predaja zdravých potravín  ktorý momentálne predstavuje 49 % zcelkového objemu predaja podľa Tesco Health Score. Stanovili sme si cieľ zvýšiť predaj zdravých produktov ako podiel z celkového predaja na 53 % do roku 2027.  

Tesco Health Score je založené na Nutričnom modeli (Nutrient Profiling Model - NPM) a je vypočítané pre všetky potraviny a nealkoholické nápoje, ktorým sa dá priradiť.

Mesiace zdravia

Od našich zákazníkov vieme, že pri výbere zdravých potravín čelia výzvam, ako napríklad nedostatok správnych informácií, času alebo dodatočné náklady. Chceme im tento výber uľahčiť tak, aby bol pre nich zdravý produkt tou najjednoduchšou možnosťou.

Okrem vytvárania nového sortimentu a preskúmania priestoru venovaného zdravším produktom v obchodoch organizujeme rôzne podujatia na Slovensku, v Česku aj v Maďarsku. Naďalej budeme pokračovať vo výhodných akciách, vrátane ponuky s názvom Čerstvých 5, kedy prinášame ten najlepší výber piatich druhov ovocia a zeleniny za tie najlepšie ceny. 

Takisto zákazníkom prinášame mesiace zdravia, počas ktorých prostredníctvom propagačných materiálov a výhodných zliav, Tesco podporuje nakupovanie zdravých potravín. 

Zdravšie produkty vlastnej značky

V spoločnosti Tesco sme odhodlaní poskytovať našim zákazníkom potraviny vysokej kvality, ktoré skvele chutia a sú za výhodnú cenu. V rámci záväzku predávať zdravé potraviny sme podnikli konkrétne kroky a naším cieľom je dodržiavať vlastné štandardy zloženia potravín a nápojov (Tesco Food & Drink Compositional Standards). Pracujeme na eliminácii viacerých zložiek v našich produktoch. V produktoch vlastných značiek sa nenachádzajú napríklad hydrogenované tuky, farbivá či konzervačné látky z Hit List zoznamu (zoznam vybraných zložiek, ktorých odstránenie z produktov je to najdôležitejšie). Takisto v produktoch vlastných značiek nenájdete mechanicky separované mäso a glutamát sodný. Naši zákazníci oceňujú našu snahu, a to najmä cielené aktivity ako Čerstvých 5 či špeciálne zľavy v aplikácii Clubcard na zdravé produkty dostupné v Tescu.

Vývoj produktov

Chceme pomôcť našim zákazníkom žiť zdravší, udržateľnejší životný štýl a poskytnúť im sebadôveru pri vytváraní zdravých, nutrične vyvážených jedál, ktoré sú chutné aj cenovo dostupné.

Stanovili sme si cieľ zvýšiť predaj rastlinných alternatív mäsa  o 300 % do roku 2025. V roku 2021 sme uviedli na trh vlastnú značku rastlinného radu Plant Chef a teraz máme viac ako 100 produktov Plant Chef v troch krajinách strednej Európy. Vylepšujeme tiež náš sortiment produktov Free from a inovujeme receptúry produktov našej vlastnej značky.

 Aktuálne sa zameriavame na zmenu receptúry produktov vrátane džemu, zemiakových lupienkov a proteínových tyčiniek – napríklad zníženie cukru a soli.

Pri zmene receptúry našich produktov sme dosiahli už niekoľko dôležitých míľnikov. V ďalšom vývoji nášho plánu zmeny receptúry budeme pokračovať aj naďalej.

Plant chef

Rad Plant chef pomáha zákazníkom jednoduchšie nájsť rastlinné alternatívy ich obľúbených jedál zsa amiečných výrobkov. Rastlinné produkty môžu chutiť ako syr alebo mäso a zároveň vyhovieť požiadavkám našich zákazníkov, ktorí čoraz častejšie vyhľadávajú rastlinné potraviny. Plant Chef v súčasnosti ponúka chladené produkty na priamu konzumáciu, ako je vegánsky hubový burger, vegánske hovädzie mäso, obaľované bezmäsité nugetky na báze sójových a pšeničných proteínov, ale aj mrazené produkty ako vegánska zmrzlina, sójové párky, hotové jedlá, napríklad bezmäsité guľky s cestovinami, zeleninou a pikantnou paradajkovou omáčkou a mnoho ďalšieho. 

Free from

V Tescu sme presvedčení, že zákazníci by mali mať slobodu vychutnať si jedlo, ktoré milujú. Náš sortiment Free from ponúka potraviny zákazníkom so špeciálnymi výživovými potrebami, ktorí si tento sortiment vyberajú z rôznych dôvodov, väčšinou však zo zdravotného hľadiska. V rámci sortimentu ponúkame bezlepkové, bezpšeničné, bezlaktózové, bezmliečne či bezvaječné výrobky, napríklad bezlaktózový grécky jogurt, bezvaječné cestoviny a bezlepkové ovsené vločky či sušienky. 

Ciele udržateľného rozvoja OSN (SDG)

SDG 2 Žiadny hlad

Cieľ je zameraný na ukončenie hladu, dosiahnutie potravinovej bezpečnosti, zlepšenie výživy a podporu trvalo udržateľného poľnohospodárstva. Tento cieľ, najmä cieľ 2.4 vo vzťahu k zabezpečeniu trvalo udržateľného systému výroby potravín, je úzko spätý s našou stratégiou zdravého udržateľného stravovania.

SDG 3 Kvalita zdravia a života

Cieľom je zabezpečiť zdravý život a podporovať blahobyt pre všetkých v každom veku. Naša stratégia poskytovania zdravých a udržateľných potravín je zameraná na zvýšenie podielu predaja zdravých produktov, keďže sa snažíme, aby Tesco bolo najjednoduchším miestom na nakupovanie cenovo dostupných, zdravých a udržateľných potravín.

SDG 17 Partnerstvá za ciele

Cieľ uznáva dôležitosť spolupráce. Naša stratégia zdravých a udržateľných potravín bola vyvinutá s ohľadom na odborné znalosti našich kolegov, dodávateľov a partnerských mimovládnych organizácií. Pre jej úspech je rozhodujúca neustála spolupráca, v ktorej budeme pokračovať aj naďalej.